»

ماشین آلات و نیروی انسانی متخصص؛ چالش کلیدی معدنکاری کشور

به گفته فعالان بخش اصلی ترین مواردی که موجب شده فعالیت در حوزه معادن با سختی همراه باشد، نبود ماشین آلات روز و نیروهای کاری متخصص، چالش های ارزی، عدم تعامل درست با بازارهای جهانی و نوسان قیمتها است.

فعالیت در حوزه معدن طی سال های اخیر روند رو به رشدی داشته است و با این وجود فعالان این بخش با مشکلات و چالش هایی روبرو هستند. به طوری که به گفته کارشناسان در واقع این حوزه از به روز نبودن تکنولوژی ها رنج می برد؛ به این معنا که از یک سو واردات ماشین آلات معدنی با محدودیت هایی همراه است و از سوی دیگر در بحث تولید داخل نیز به عبارتی برای تولید نیاز به واردات یکسری قطعات است که در برخی مواقع چون نمونه داخلی تولید دارد اجازه واردات نمی دهند. همین امر موجب شده برخی تولید کنندگان داخلی به این امر معترض باشند چون معتقدند برای گرفتن بهترین عملکرد از ماشین آلاتی که در کشور تولید می شود باید قطعات اورجینال آن استفاده شود.

حمایت بخش دولتی؛ پیش شرط تولید ماشین آلات معدنی با قیمتی کمتر از نمونه های خارجی

محمد دهقانی فعال در حوزه ماشین آلات سنگین در خصوص اصلی ترین مسائل پیش پای صنعتگران بخش ماشین آلات معدنی به بازار می گوید: چالش اصلی که درگیر آن هستیم عدم حمایت داخلی است و اینکه با توجه به تحریم هایی که داشتیم و شرکت های چینی و روسی که در کشور هستند، شاهد هستیم که این شرکت ها دستگاه وارد می کنند، آن هم در شرایطی که امکان ساخت این دستگاه ها را در کشور داریم.

دهقانی می گوید: با این وجود اگر از کلیه فعالیت های حوزه معدنی کشور حمایت شود با قیمتی بسیار کمتر از ماشین آلات خارجی، می توانیم ماشین آلات معدنی در کشور بسازیم، بومی سازی کنیم و همچنین اشتغال زایی داشته باشیم.

بدیعی، فعال بخش معادن: در حوزه معادن مشکلات زیادی داریم به طوری که اولین مشکل مربوط به ماشین آلات است دومین مشکل هم مربوط به نیرو یا منابع انسانی متخصص است

علی بدیعی دیگر فعال حوزه معادن در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: به طور کلی در حوزه معادن مشکلات زیادی داریم به طوری که اولین مشکل مربوط به ماشین آلات است و دومین مشکل هم مربوط به نیرو یا منابع انسانی متخصص است.

بدیعی می افزاید: همانطور که می دانید الان چند سالی است در معادن فعالیت بیشتر شده و غالبا در بخش های دولتی بوده و طی سال های اخیر گرایش سرمایه گذاران شخصی به معدن بیشتر شده و لذا چون شرکت های خصوصی فعال در این حوزه نوپا محسوب می شود لذا یک مقدار مشکلات و چالش داریم. آن هم از این منظر که نیروهای معدنی باید نیروی های فوق تخصص باشند چون معدن اصولا ریسک بالایی دارد و باید جوری کار کنند که به محیط زیست آسیب نزنند و لذا در مراحل اولیه باید دقیق انجام شود و بعدا به بهره برداری و اکتشاف وارد شد.

امیری صنعتگر حوزه معادن: یک چالش کلی الان بحث جابجایی ارز است و حتی با کشورهایی که بحث تحریم را با ما ندارند این مشکل هست، از سوی دیگر بحث تامین مواد اولیه را داریم و بحث نوسانات قیمت ها است که حتی در مورد محصولات و مواد اولیه ای که از داخل تامین می کنیم قیمت ها ثابت نیست

امیر حسین امیری، مدیر فروش یک شرکت فعال در حوزه ماشین آلات معدنی و راه سازی نیز در گفتگو با بازار در خصوص اصلی ترین چالش های تولید و فروش در این حوزه می گوید: در واقع همواره بحث تولید با چالش همراه است و شرکتی که تصمیم به تولید می گیرد خواه ناخواه با چالش مواجه می شود. به عنوان مثال یک چالش کلی الان بحث جابجایی ارز است و حتی با کشورهایی که بحث تحریم را با ما ندارند این مشکل هست. از سوی دیگر بحث تامین مواد اولیه را داریم و بحث نوسانات قیمت ها است که حتی در مورد محصولات و مواد اولیه که از داخل تامین می کنیم قیمت ها ثابت نیست.

امیری افزود: ضمن اینکه نگاه ها بلند مدت نیست و در بحث تولید ماشین الات معدنی و راه سازی شرکت ها به یک دید بلند مدت و چند ساله نمی رسند و متاسفانه نگاه ها کوتاه مدت و مقطعی بوده است. لذا اگر بشود نگاه ها را بلند مدت کرد و شرکت ها یک برنامه ریزی ۱۰-۱۵ ساله داشته باشند و بر مبنای آن بتوانند پیش بروند بسیاری از مسائل کارشناسی تر پیش می رود.

نداشتن امکان ارتباط راحت و صحیح با دنیا؛ درد مشترک صنعتگران کشور

محمد تواهن دیگر فعال حوزه معادن که در زمینه تولید لاینرهای لاستیکی فعالیت دارد در خصوص اصلی ترین چالش های این بخش به بازار می گوید: الان در کل چالشی که وجود دارد عدم ارتباط راحت و صحیح با دنیا است. در واقع درد مشترک تمام صنعتگران چه در مبحث واردات و چه در مبحث صادرات این است که چون ارتباط خیلی خوبی به هر دلیلی با دنیا نداریم این عدم روان بودن ارتباط ها مانع کاری محسوب می شود. لذا اگر مشکلات ارتباطی مخصوصا مسائل بانکی ما حل شود شرکت های فعال در این حوزه راحت تر می توانند فعالیت کنند.

گفتنی است بر اساس گزارشات منتشر شده، بازار جهانی ماشین آلات و تجهیزات معدن روندی رو به رشد دارد به طوری که بر اساس آمارهای جهانی منتشر شده اندازه بازار جهانی تجهیزات معدن در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۱۲.۷ میلیارد دلار بوده و انتظار می رود تا پایان ۲۰۳۲ به حدود ۱۹۱.۵ میلیارد دلار برسد.

سایت خوان